Marketing internetowy

Ten rodzaj marketingu przekłada się na działania dostosowane do potrzeb cyfrowych, aby osiągnąć taką samą skuteczność i efektywność marketingu na tych kanałach, jednocześnie zwiększając efekty tradycyjnego marketingu.

E-marketing lub inaczej mówiąc marketing internetowy opiera się na wykorzystaniu technologii informacyjnych i komunikacyjnych w procesie tworzenia, komunikacji i zapewniania wartości klientom, których prawdopodobnie zainteresuje produkt lub usługa oraz zarządzanie relacjami z klientami.

Definicja marketingu internetowego

Marketing internetowy są to działania, które firmy mogą zastosować za pośrednictwem internetu, telefonów komórkowych i innych cyfrowych mediów, aby promować i sprzedawać swoje produkty, zdobywając nowych klientów oraz poprawiać relacje z nimi.

Obejmuje praktykę promowania produktów lub usług poprzez wykorzystanie kanałów komunikacji cyfrowej, dzięki czemu może dotrzeć do konsumentów szybko, trafnie, skutecznie i w sposób spersonalizowany.

Czym różni się marketing internetowy od marketingu tradycyjnego?

Jak widać już z samej definicji podstawowa różnica to nośnik reklamy, medium łączności z potencjalnym klientem. Wydawałoby się, że to kwestia techniczna, jednak taka różnica pociąga za sobą zmiany jakościowe. 

Zmienił się radykalnie poziom personalizacji przekazu. W tradycyjnym marketingu możliwości były bardzo ograniczone. Nie to że ich wcale nie było. Były. Reklamę telewizyjną skierowaną do określonego typu widza można było wyemitować na wybranym kanale, w określonych godzinach. 

Billboard umiejscowiony był w określonym, wybranym miejscu. A ulotki reklamowe niekoniecznie należało rozdawać wszystkim i wszędzie.

Jednak sieci zarzucone były bardzo szeroko i ich skuteczność opierała się na masowości. W reklamie internetowej czasem takie podejście ma sens, ale tylko w określonych sytuacjach, ale o tym w innym miejscu.

Kolejną istotną kwestią jest to, że dzięki mediom cyfrowym pojawił się nowy rodzaj konsumenta. Ten konsument to człowiek wymagający, świadomy, uważny. Zawsze poszukuje informacji, które pozwolą mu dowiedzieć się więcej przed podjęciem decyzji. Naturalna jest również wymiana pomysłów z innymi konsumentami.

Przegląd podstawowych metod marketingu internetowego

  • SEO – Optymalizacja pod wyszukiwarki
    • SEO on-site
      • Content marketing
      • SEO techniczne
    • SEO off-site
  • Kampanie płatne
  • SEM – Marketing w wyszukiwarkach (SEO+PPC)
  • Marketing w mediach społecznościowych
  • Marketing afiliacyjny
  • E-mail marketing

W innym ujęciu metody te podzielić można na organiczne i płatne.

Wyniki organiczne w wyszukiwarkach

Pozycja zależy od oceny jakości i trafności w odpowiedzi na dane zapytanie. Uzyskanie wysokiego wyniku oczywiście nie jest darmowe, jego koszt może być pośredni, czy to w postaci nakładu pracy, czy kosztu obsługi przez firmę specjalizującą się w SEO.

SEO – Search Engine Optimization

SEO działania prowadzące do uzyskania wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Czyli naturalnych, w odróżnieniu od kampanii płatnych. Co wcale nie znaczy, że jest darmowe.

Prawdopodobnie niektórzy z czytających pamiętają czasy internetu, gdy nie było wyszukiwarek. Były katalogi stron, do których stronę należało zgłosić. Prawdę mówiąc nie pamiętam dokładnie jak to się odbywało.

Być może początkowo nie było firmy, instytucji, która miałaby zasoby, aby przeczytać wszystkie strony na świecie. A może zasoby były, tylko nie było algorytmu, który by pozwolił te przeanalizować i udostępniać wg trafności względem zapytań.

Taki algorytm zaproponowała wyszukiwarka Google ze swoim Page Rankiem. To sposób oceny jakości stron internetowych oparty na liczbie i jakości prowadzących do strony linków z innych stron. Page Rank swoje źródła miał w metodzie oceny prac naukowych na podstawie liczby cytowań w innych źródłach i jakości tych źródeł. Oczywiście drukowanych.

Podsumowując dzisiaj Google mają blisko stuprocentowy udział wyszukań w internecie i dyktują zasady. A SEO to jak się w tych zasadach odnaleźć, ewentualnie, jak “oszukać system”.

Kampanie płatne

PPC – Pay Per Click

PPC to kampanie płatne bezpośrednio za kliknięcia lub emisje reklamy. PPC to Pay Per Click, co oznacza płatność za kliknięcie. Często stosowane są inne metody rozliczeń za tego typu reklamy, np. za wyświetlenia, ale w uproszczeniu nazywane są PPC

SEM – Search Engine Marketing

SEM to połączenie SEO i PPC

Jakie metody marketingu internetowego wybrać?

Najkrócej mówiąc najlepiej wszystkie na raz. Ale zależnie od sytuacji warto rozłożyć akcenty. Warto uwzględnić, że SEO po polsku nazywane pozycjonowaniem ma wartość wyjątkową, szczególną, ale jest metodą najbardziej czasochłonną. To najbardziej skuteczna strategia długofalowa.

Natomiast efekty PPC można uzyskać natychmiast. Koszt takiej reklamy i jej skuteczność też jednak jest powiązana z pewnymi elementami SEO, gdyż płatne systemy reklamowe również oceniają trafność treści i od niej uzależniony jest na przykład koszt za wynik.

Jeśli potrzebujesz wsparcia skontaktuj się z nami.