Strony WordPress – zalety i wady

Wordpress wady i zalety

WordPress, jak każde oprogramowanie do tworzenia stron internetowych, ma zalety i wady. Jednak jego popularność pokazuje, że zalet jest więcej. Jednak te same cechy WordPressa, które dla części użytkowników są atutami, dla innych mogą być wadami.

Zalety stron WordPress

  1. WordPress jest CMSem

Oznacza to, że jest wyposażony w system zarządzania treścią. Strona na WordPressie posiada tzw. panel administracyjny (w języku wordpressowym “kokpit”), który, widoczny tylko dla właściciela strony, pozwala na edycję treści osobie bez umiejętności programistycznych.

  1. Oprogramowanie WordPressa jest darmowe.

Po zainstalowaniu WordPressa jesteś właścicielem swojej witryny, możesz ją edytować, przenieść na inny serwer i opublikować pod dowolną domeną.

  1. Dostępność olbrzymiej ilość motywów i wtyczek.

W WordPressie jest dostępnych wiele szablonów (nazywanych tu motywami) i rozszerzeń (nazywanych wtyczkami), które porównać można do aplikacji w smartfonie, zwiększających możliwości, zarówno w widocznej w internecie części WordPressa (front-end) czy w kokpicie.

Motywy w pewnym zakresie dają możliwość edycji wyglądu.

Niektóre motywy są tak rozbudowane, że są swego rodzaju kombajnami, zawierającymi zarówno wiele funkcjonalności, jak i rozbudowane wizualne edytory wyglądu mogą służyć jako punkt wyjścia do budowania wielu kolejnych, różniących się stron.

  1. Rozpowszechnienie WordPressa

To, jak popularny jest WordPress, niesie ze sobą wiele korzyści.

  • łatwość znalezienia informacji

Można znaleźć w sieci informacje, zarówno te podstawowe dla początkujących użytkowników, jak i rozwiązania skomplikowanych problemów programistycznych. 

Wiele osób akcentuje prostotę i łatwość w zarządzaniu WordPressem. Nie do końca jest to oczywiste, zwłaszcza dla kompletnego laika, zaczynającego przygodę z www. Trzeba poznać podstawy kodu oraz strukturę i logikę stron.  

  • wielu programistów

W miarę rozwoju projektu pojawiają się sytuacje, że konieczna jest pomoc fachowca. Jest ich znacznie więcej, niż w przypadku innych systemów. Poza tym nie każdy właściciel strony zamierza zostać programistą. Zazwyczaj jest ona potrzebna dla innej działalności.

  • szybki rozwój

Nad WordPressem pracują na całym świecie rzesze programistów, to typowa cecha otwartego oprogramowania open source

  • dostępność integracji

Dzięki rozpowszenieniu WordPressa firmy, którym zależy na współpracy z właścicielami stron oferują, zazwyczaj za darmo, rozszerzenia pozwalające na integrację z ich oprogramowaniem. Dobrym przykładem mogą być wtyczki do obsługi płatności czy wysyłki

  • różnorodność zastosowań

Na WordPressie można tworzyć zarówno strony firmowe, jak i blogi (z systemu blogowego WordPress się zresztą wywodzi) czy sklepy internetowe.

Sklep internetowy na WordPressie to wtyczka Woocommerce, która sama tworzy rozbudowane środowisko e-commerce, z własnymi wtyczkami. Pozwala na sprzedaż  produktów fizycznych i wirtualnych i już w wersji podstawowej pozwala na konfigurację wariantów produktów.

  1. Łatwość optymalizacji wydajności i użyteczności WordPressa.

Te aspekty mają olbrzymie znaczenie dla, jak to określa zespół Google, wrażeń użytkowników. A co za tym idzie, są promowane przez wyszukiwarkę przez pozycję w wynikach. 

Niezależnie od opinii Google strona musi się szybko wczytywać i mieć przyjazną strukturę.

W przypadku prostej strony wystarczy trochę wiedzy na temat sposobu przygotowania grafiki i wtyczka optymalizująca sposób wczytywania skryptów oraz obsługę pamięci podręcznej.

W przypadku rozbudowanych stron konieczna będzie odpowiednia wiedza programistyczna.

  1. Łatwość optymalizacji SEO

To jedna z największych zalet WordPressa. Już początkujący właściciel strony, w krótkim czasie, z pomocą wtyczki Yoast SEO lub All in One SEO Pack może uczynić treści bardziej zrozumiałe dla wyszukiwarki i poprawić niektóre czynniki rankingowe.

Wady WordPressa

  1. Jest gotowym CMSem

Funkcjonalności tego cmsa nie są tworzone na Twoje zamówienie, więc niektórych może Ci zabraknąć. Nie wszystkie elementy strony możesz w panelu administracyjnym (kokpicie) edytować i wtedy nie obejdzie się bez pomocy doświadczonego programisty.

  1. Jesteś właścicielem witryny

W przeciwieństwie do rozwiązań w których wynajmujesz jakby oprogramowanie strony w przypadku WordPressa jesteś właścicielem witryny i samodzielnie odpowiadasz za jej działanie, funkcjonalność i bezpieczeństwo. 

  1. Wybór gotowego motywu

Sam w sobie WordPress nie jest zbyt wydajny i wymaga sporo wysiłku, aby tę wydajność zwiększyć.

Wybrany przez Ciebie motyw ma ograniczone możliwości samodzielnej edycji i optymalizacji. Jednak nawet motyw stworzony przez programistę na Twoje zamówienie również będzie ograniczony możliwościami WordPressa.

Z kolei wybór motywu kombajnu do budowania stron ładuje tyle zbędnych w danej chwili funkcji, że optymalizacja graniczy z cudem nawet dla doświadczonego developera.

Zastosowanie zbyt dużej ilości wtyczek zmniejsza wydajność strony i może również prowadzić do nieprawidłowego jej działania.

  1. Popularność WordPressa

Rozpowszechnienie WordPressa powoduje że jest łakomym kąskiem dla tzw. hakerów. Jest narażony na zawirusowanie i inne ataki. Sytuacja jest trochę podobna jak w przypadku systemu operacyjnego Linux, który jest bezpieczny nawet bez oprogramowania antywirusowego. Jest na tyle rzadko stosowany, że hakerom nie chce się tworzyć na niego wirusów.

Popularny WordPress wymaga więc bezwzględnie bieżących aktualizacji, zwłaszcza bezpieczeństwa. Dotyczy to również wtyczek, także tych nieaktywnych.

Podsumowanie – WordPress zalety i wady

W większości wypadków WordPress to dobry wybór dla większości zastosowań. Wystarczy dobrać odpowiedni sposób wdrożenia w zależności od potrzeb i budżetu.

Przykładowe zastosowania WordPressa

  1. blog prywatny

W tym wypadku wystarczą podstawowe umiejętności, wynajem skromnego hostingu, zakup domeny i wybór taniego lub darmowego motywu.

  1. mała firma jednoosobowa

Zaczynamy podobnie jak w przypadku bloga, jako stronę główną musimy ustawić stronę statyczną, nie wpisy oraz strukturę, która odzwierciedlona będzie w menu. Pomoc developera jest już wskazana.

  1. średnia i duża firma

Jeśli potrzebna jest rozbudowana strona z wieloma funkcjonalnościami, optymalnym rozwiązaniem jest stworzenie autorskiego motywu przez doświadczonego programistę. Takiego, który na każdym etapie uwzględniał będzie wydajność witryny i poprawność działania. Zdecydowanie należy unikać rozwiązań wspomnianych wcześniej, motywów typu Divi czy Avada. Ale to już temat na osobny artykuł.

  1. rozwiązania korporacyjne

WordPressa spotkać można w zastosowaniach, w których wykorzystuje się jego oprogramowania wyłącznie jako CMS, do obsługi, edycji i przechowywania danych. Widoczna część, czyli front-end wykonana jest w innej technologii, zazwyczaj JavaScript.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *