Allegro jest jednym z kanałów sprzedaży, który cieszy się wśród polskich firm dużym zainteresowaniem. Czy jednak aby na pewno dobrym rozwiązaniem jest skupienie całej sprzedaży właśnie na tym portalu aukcyjnym? W jaki sposób uniezależnić się od Allegro?
Może jednak nie tylko Allegro?
Choć Allegro może być dla firmy istotnym kanałem sprzedaży, to jednak nie powinien być tym jedynym. Istotny jest tutaj również fakt, że handel za pośrednictwem tego serwisu wcale nie jest tani. Choć w dalszym ciągu przy wielu kategoriach możemy zapłacić 2 proc. prowizji, to nie brakuje takich, gdzie będziemy musieli oddać serwisowi aukcyjnemu 4-10 proc.! Prowizje na poziomie 10 proc. pojawiły się już 2017 roku i oczywiście nie zostały pozytywnie odebrane przez klientów. Do tego dodajmy bardzo kosztowne opcje promowania aukcji. Wprawdzie nie ma obowiązku korzystania z nich, ale bez tej promocji nasza aukcja ginie w gąszczu innych. Trudno przewidzieć, jaki będzie dalszy ciąg działań Allegro, trudno również określić, jak będzie zmieniała się jego popularność. Na pewno skupienie 100 proc. sprzedaży na tym portalu nie jest rozsądnym rozwiązaniem ze strony przedsiębiorcy. Koszty to nie wszystko – klient z pewnością nie zapamięta tego, że dokonał zakupu od firmy X. Zapamięta, że kupił na Allegro, tak więc trudno tutaj mówić o budowaniu znajomości marki. Oczywiście do póki firma generuje zyski na Allegro, to powinna dalej korzystać z portalu, ale jednak należy również brać pod uwagę inne rozwiązania.
A może własny sklep online?
Dobrą alternatywą dla sklepu na Allegro jest własny sklep internetowy, który początkowo może stanowić dodatkowy, a z czasem główny kanał sprzedaży. Dzięki temu możemy budować własną markę i zdobywać kolejnych klientów, którzy będą wracać do naszego sklepu, a nie do Allegro. Tak naprawdę własny sklep nie musi wymagać ponoszenia bardzo wysokich kosztów oprogramowania – wystarczy skorzystać z rozwiązań typu open source. W tym przypadku skrypt sklepu wykorzystujemy za darmo, a programista musi jedynie go dopasować pod nasze oczekiwania. Jeśli chodzi o przykładowe oprogramowanie, jakie możecie brać pod uwagę, to niech to będzie np.:
- Magento – platforma ta dostępna jest zarówno w wersji darmowej, jak i płatnej. Na pewno cechą charakterystyczną tego skryptu jest konieczność zapewnienia mu wydajnego serwera o bardzo dobrych parametrach. Magento daje duże możliwości pod względem sprzedaży i analizowania danych, podobnie jak generowania raportów. Sam panel administracyjny nie jest w tym przypadku domyślny – znalezienie niektórych funkcji wymaga wiele czasu. Rozwiązanie to polecane jest szczególnie pod średnie i duże sklepy.
- PrestaShop – na pewno w stosunku do Magento różni się tym, że ma zdecydowanie bardziej intuicyjny panel zarządzania. Presta zapewnia ogrom darmowych i płatnych modułów, które można wykorzystywać przy swoim sklepie. Dodatkowe moduły pozwalają zdecydowanie rozszerzyć podstawowe możliwości sklepu. Skrypt ten przeznaczony jest zdecydowanie dla małych i średniej wielkości sklepów. Przy bardzo dużej liczbie produktów sklep może działać wolniej, niż byśmy tego oczekiwali.
- WooCommerce – w tym przypadku mamy do czynienia nie tyle ze sklepem internetowym, co bardziej z wtyczką do WordPressa, jego rozszerzeniem, które pozwala taki sklep prowadzić. Jeśli na co dzień pracujemy z pomocą WordPressa, to WooCommerce nie będzie miało przed nami większych tajemnic. Ogromnym plusem tego rozwiązania jest to, że dzięki popularności WP odnajdziemy wtyczkę, które pomoże zrealizować każdy nasz pomysł o dodatkowych funkcjach. Minusem jest to, że większa liczba produktów będzie wymagała zapewniania serwera o bardzo dobrych parametrach.
Kolejną alternatywą może być jeszcze postawienie na sklep internetowy w modelu Saas, czyli na zasadzie płacenia abonamentu miesięcznego czy rocznego za korzystanie z danej platformy. W takiej sytuacji nie interesuje nas nic poza prowadzeniem sklepu – otrzymujemy do dyspozycji gotowy sklep internetowy.
Mam sklep i co dalej?
Postawienie własnego sklepu to pierwszy krok. Dalej należy zająć się jego promocją. Te zagadnienia opisujemy jednak w odrębnych artykułach, gdyż możliwości działania jest tutaj bardzo dużo. Koszty uruchomienia sklepu są stosunkowo niewielkie, a z czasem sklep powinien zapewniać coraz wyższą sprzedaż. Uniezależnienie się od Allegro jest możliwe, a wręcz konieczne dla przedsiębiorcy.