Teksty, zdjęcia czy grafiki nie są od razu drukowane, ale najpierw poddaje się je odpowiedniej obróbce, aby nadać im pożądany kształt. Proces cyfrowego przygotowania materiałów na potrzeby ich późniejszego powielenia metodami poligraficznymi określa się jako DTP. Czym ono jest i jakie czynności właściwie obejmuje?
Skrót DTP
Powszechnie wykorzystywany w poligrafii skrót DTP wziął się od anglojęzycznego określenia „desktop publishing”, które w dosłownym tłumaczeniu oznacza publikowanie zza biurka czy przy biurku. Należy interpretować ten termin jako ogół wszelkich czynności, jakie podejmowane są w celu przygotowania na komputerze materiałów do druku.
Na czym polega DTP?
DTP wywodzi się od tradycyjnego drukarskiego składu tekstu. Dawniej przygotowanie do druku określano mianem przygotowalni lub procesu przygotowawczego. Wówczas obejmowało ono skład ręczny dokonywany w zecerni oraz montaż, realizowany w montażowni. Finalnie materiały dla drukarni przygotowane były w naświetlarni. DTP wywodzi się z zecerstwa, czyli działu poligrafii, który odpowiadał za materialne, fizyczne przygotowanie obrazu kolumn do druku. Jednak rozwój technologii ostatecznie spowodował wyparcie tradycyjnych metod zecerskich, na rzecz komputerowego łamania i składania tekstu.
Przygotowanie tekstu w ramach DTP wykorzystuje przede wszystkim komputer i odpowiednie oprogramowanie. Obejmuje ono:
• etap początkowy, tj. stworzenie wyglądu strony publikacji,
• etap właściwy,
• etap końcowy, czyli kierowanie pracą grupy lub obsługę urządzeń związanym z procesem druku, jak i obsługę maszyn drukarskich.
DTP może dotyczyć też przygotowania dokumentów na potrzeby publikacji w postaci cyfrowej.
Czym w praktyce zajmuje się DTP?
Proces DTP, czyli przygotowanie materiałów do publikacji, rozpoczyna się od wprowadzenia do komputera tekstu i grafiki. Poszczególne elementy graficzne są następnie obrabiane przy użyciu odpowiednich programów graficznych, zaś tekst podlega korekcie.
Zasadniczą częścią pracy przy DTP jest ułożenie stron publikacji z elementów tekstowych i graficznych, w kształt gotowego projektu. Konieczne jest przy tym naniesienie informacji dla drukarza i introligatora. Na tym etapie umieścić można też informacje o obrazie całej składki. Skład tekstu, jakim zajmuje się specjalista DTP, to właściwe dobranie kroju pisma, kolumn, dostosowanie akapitów, wcięć i wiele innych elementów, dzięki którym tekst powinien być czytelny dla odbiorcy. Skład jest bardzo ważny dla ostatecznego wyglądu materiałów poligraficznych.
Ostatnią częścią procesu DTP będzie zapisanie danych cyfrowo, w postaci pliku postscriptowego lub częściej pliku PDF. W ramach DTP osoby zajmujące się składaniem druku cyfrowo mogą też zarządzać przepływem prac w drukarni, jak i sterować urządzeniami przygotowalni poligraficznej oraz maszynami drukarskimi.
Specjaliści DTP
W ramach DTP dokonuje się nie tylko dopracowania obrazu projektu, ale chodzi tu również o podłoże, na którym dana treść i obrazy mogą być wydrukowane.
DTP odpowiada za projektowanie m.in. opakowań z nadrukiem lub bez, czy zaprojektowanie kształtów, które wycięte mogą być np. z folii samoprzylepnej. Takimi zadaniami zajmują się specjaliści DTP, mający już doświadczenie w tej dziedzinie.
Porozmawiaj z naszym specjalistą DTP
Powiedz nam, jak możemy Ci pomóc, a jeden z członków naszego zespołu skontaktuje się z Tobą.